Nieuws

Terugblik op schooljaar 2024-2025 - Nieuws

Terugblik op schooljaar 2024-2025

Terug- en vooruitblikken met het kernteam van KIDD

door Richard Stuivenberg

Het complete kernteam van KIDD zit voor me, in een van de knusse nissen in het kantoor van BonteHond aan het Stadhuisplein in Almere: projectcoördinator Rianne Weide, educatoren Shanna Goedhart en Pien Koot, en productieleider Jip Smit. We kijken terug op het afgelopen schooljaar: hoe zijn de kunstblokken ontvangen, waar zijn ze trots op, wat was er anders dit jaar? En we kijken vooruit naar wat er komend schooljaar te gebeuren staat, het jaar dat Almere zijn 50e verjaardag viert.

In het dertiende jaar van KIDD waren een aantal blokken aan herziening toe, vertelt Shanna. "Er kwamen nieuwe kunstenaars die de blokken gingen geven, met nieuwe ideeën. Bovendien wilden we de diversiteit van Almere, met zijn meer dan 160 nationaliteiten uit 187 etnische groepen, beter terug laten komen in de lessen. We wilden meer aandacht geven aan niet-westerse kunstvormen, maar ook aan de nieuwste ontwikkelingen in multimediale kunst en urban arts."

Rianne: "Bovendien brengen we meer elementen aan in de lessen die aansluiten bij burgerschapsonderwijs. We laten nog meer naar voren komen hoe je kijkt naar jezelf en naar de ander: hoe verhoud jij jezelf tot die persoon, van klasgenoot tot volwassenen, tot kunstenaar die iets gemaakt heeft? Wat doet het met jou? We stimuleren kinderen zo om op een andere manier naar de dingen te kijken."

'Het gaat er vooral om dat ze verwonderd raken'

Pien is in februari 2025 begonnen als educator bij KIDD. Dit jaar heeft zij onder andere veel lesbezoeken gedaan en ze geniet van de effecten die de lessen hebben op de kinderen en op de leerkracht. "Ik was vooral verrast hoe groot de meeste masterclasses worden opgezet en hoe divers ze zijn. Kinderen ervaren wat kunst allemaal kan veroorzaken en dat kunst heel breed kan zijn, van optreden in Kunstlinie tot zelf een beat in elkaar zetten in Garageband. Bij KIDD gaat er vooral om dat ze verwonderd raken, op een manier waarop dat anders wellicht niet gauw zou gebeuren."

Ze is druk bezig met een groot, nieuw architectuurproject voor groep 5 t/m 8, speciaal ontwikkeld ter gelegenheid van 50 jaar Almere. Deze wordt samen met De Nieuwe Bibliotheek en diverse makers uit Almere ontwikkeld. "We ontwikkelen voor alle stadsdelen een audiotour, waarmee de klas in de eigen buurt op expeditie kan gaan. Zo zien ze wat er dichtbij huis allemaal voor bijzonders te beleven is."

Architectuur als buur sluit heel mooi aan bij de visie - en de naam - van KIDD: Kunst Is Dichterbij dan je Denkt. "Je hoeft echt niet naar Amsterdam om kunst te beleven", zegt Rianne. "Er is zoveel meer, dichtbij huis! Wij zien het als onze taak om kinderen daarmee kennis te laten maken. Wij leren ze geen vaardigheden aan, maar brengen ze – wellicht wel voor het eerst - in aanraking met kunst om de hoek. Ze hoeven daarbij echt niet alles 'leuk' te vinden. Maar we stimuleren reflectie: waarom vind je iets leuk, of juist niet leuk? Een vraag die wij ook vaak stellen: wat zou jij anders doen als jij de kunstenaar zou zijn?”

Goed contact met icc'ers

Jip heeft haar eerste volledig schooljaar als productieleider van KIDD achter de rug. Ze heeft inmiddels een goed overzicht over het totale programma en is tevreden over hoe de planning heeft uitgepakt. Vooral op de KIDD-afsluiting van dit jaar kijkt ze trots terug: "Die verliep echt perfect. Dat komt ook omdat we een heel goed contact hebben met alle icc’ers op de scholen. Voor mij was het een avontuur om te ontdekken hoe het basisonderwijs werkt. Wat me daarbij steeds weer opvalt is hoe verschillend iedere school weer is. Inmiddels ken ik alle KIDD-scholen, en zij mij, en dat maakt het werken heel prettig."

Jip probeert ook steeds nieuwe dingen toe te voegen aan de projecten, zoals dit jaar de diploma's die de kinderen kregen bij de KIDD-afsluiting. "We kregen daar zulke leuke reacties op! Wat ik probeer is om het steeds nog een stukje spectaculairder te maken, nog een stukje meer ervaring te bieden.

Meer dan 22.000 leerlingcontacten per schooljaar

Nieuwe kunstblokken die volgend jaar op stapel staan, zijn onder meer een lesblok rondom schaduwtheatervoor leerjaren 1/2, ontwikkeld met Dominique Roskott (die ook het lesblok MoNUment verzorgt), en voor datzelfde leerjaar ook een nieuw lesblok rondom dans/muziek. Shanna is verder bezig om samen met De Nieuwe Bibliotheek voor leerjaar 3 de kunstdiscipline film een steviger plek te geven in de leerlijn.

Ook met het VO ontwikkelt KIDD op het verzoek van scholen op maat projecten zoals het Spiegelproject. Daarnaast is er een langdurige samenwerking met Zomerschool Almere. En met de Pabo van Windesheim Almere, waarmee KIDD al sinds 2015 samenwerkt, komen studenten van jaar 1 t/m 4 ook komend schooljaar in aanraking met kunst uit Almere.

Dat allemaal met een kernteam van vier gepassioneerde professionals, met daaromheen een groot netwerk aan bevlogen kunstenaars, partnerorganisaties, betrokken leerkrachten en icc’ers op de scholen. Met elkaar verzorgen ze ruim 22.000 culturele leerlingcontacten per jaar. En er is nog ruimte voor meer.

Ben jij benieuwd wat KIDD nog op jouw school kan betekenen? Neem dan contact op of kom op woensdag 17 september naar CmK-Connect van KIDD en Collage 2025-2026 en hoor onder andere alles over wat KIDD voor jouw school komend jaar in petto heeft!

Schooljaar 2024-2025 in cijfers

22279

Leerlingcontacten

448

Ouders

11

Lokale partners

35

Kunstenaars

KIDD-team

Shanna Goedhart

Pien Koot

Jip Smit

Rianne Weide

Home Nieuws Terugblik op schooljaar 2024-2025