HET ONDERWIJS IN ALMERE
Magic8 is een documentaire waarin mooi zichtbaar wordt gemaakt wat het effect van structurele cultuureducatie heeft op het vormen van de autonomie van de individu.
Almere heeft het hoogste lerarentekort van Nederland: in het primair onderwijs is dit op het moment 23,8%. Dit zorgt voor een hoge werkdruk op de scholen, met als gevolg dat regelmatig onderwijsassistenten of onbevoegde leerkrachten voor de klas staan. Naar verwachting zal het tekort in de komende beleidsperiode verder toenemen. Als snelgroeiende stad met relatief weinig theoretisch opgeleide1 inwoners en een sterk verschil in ontwikkeling per wijk, heeft Almere een van de meest multiculturele bevolkingsgroepen van Nederland. Deze diversiteit weerspiegelt zich in de leerlingpopulatie binnen de klaslokalen en is ook terug te zien in hoeverre leerlingen buiten school in aanraking komen met kunst en cultuur. Zo zijn praktisch opgeleide ouders minder geneigd om kinderen mee te nemen naar culturele uitjes, mede door de financiële en inhoudelijke drempel waar ze zich toe moeten verhouden. De school neemt de culturele opvoeding van de ouders hierin over. Ouderparticipatie, ondanks zeer gewenst, is mede hierdoor in Almere zeer laag. Het onderwijs in Almere kampt dan ook met een aanzienlijke achterstandsscore en schoolgewicht.
Scholen vinden het belangrijk dat hun leerlingen in aanraking komen met kunst en cultuur in de eigen omgeving. Dit draagt bij aan identiteitsvorming, maar stimuleert ook respect en begrip voor de diversiteit binnen de samenleving. Daarnaast draagt cultuureducatie bij aan het ontdekken van talent, verbreedt het de wereld van de kinderen en ontwikkelt het de creativiteit van leerlingen.
In Almere wordt er sinds 2012 structureel geïnvesteerd in cultuureducatie door middel van Cultuur met Kwaliteit Almere (CmK-Almere). Binnen deze subsidie is het KIDD-programma ontwikkeld.