Magic8 is een documentaire over 8 kinderen in groep 8, die 8 jaar kunstles op school hebben gevolgd. Op het moment dat de leerlijn Kunst is Dichterbij dan je Denkt bijna 8 jaar bestond, leek me dat een mooie aanleiding om uit te zoeken wat het effect is van kunstlessen op leerlingen. KIDD is een programma, waarbij kinderen de gehele basisschoolperiode structureel kunstlessen volgen. De eerste lichting zat inmiddels bijna in groep 8.
Na eindeloos evalueren met volwassenen en partners over het project, heb ik een plan geschreven voor een documentaire over het effect van cultuureducatie voor kinderen, om hun stem te laten horen. Dit werd Magic8.
Een documentaire waar een aantal jaar met hart en ziel aan gewerkt is. Waar ik vast dreigde te lopen in het concept, redde de leerlingen mij! Ik werkte aan een saaie, politiek correcte documentaire die zou vertellen hoe autonoom, anarchistisch, creatief en fantasierijk deze kinderen zouden zijn geworden, dankzij kunst op school.
Doordat de leerlingen zich overal mee gingen bemoeien en overal een invloed op wilden hebben, bewezen ze zelf hoe autonoom en creatief ze zijn. Het concept werd rigoureus omgegooid en ik regisseerde een documentaire over hoe 8 kinderen in groep 8, een documentaire maken over zichzelf.
De invloed van Sila, Dean, Michelle, Nathalie, Tarila, Dhiraj en Dion is overal in verwerkt, soms is het letterlijk te zien en te horen, maar er zijn ook verstopte parels, die je soms na meerdere keren kijken pas opvallen of voor altijd een geheimpje zal zijn tussen mij en de kinderen.
Als ik naar Magic8 kijk, zie ik een groep diverse kinderen die met aandacht en oog voor detail naar kunst kunnen kijken, onder woorden brengen wat ze zien, dit koppelen aan hun eigen wereldbeeld, een mening vormen (deze uitspreken en bijstellen), samenwerken, zelfverzekerd met kunst omgaan en durven te fantaseren en te associëren, de inhoudelijke leiding durven te nemen, de onderwerpen vanuit hun eigen perspectief benaderen en dit omzetten naar een creatief proces.
Ook zie ik het belang van investering in cultuur en kunst op school. De kinderen in de documentaire zijn geen kinderen die dit van huis uit mee hebben gekregen. In sommige gevallen spreken de ouders de Nederlandse taal niet, is er geen geld voor culturele activiteiten en zijn er hierdoor echt andere prioriteiten. Door in schoolverband hier kennis mee te maken, is zichtbaar dat veel kinderen in de film zich heel rijk hebben ontwikkeld op cultureel gebied. Deze 8 kinderen zijn een metafoor voor elke leerling in Nederland en wat ik de wereld met cultuuronderwijs gun.
Wat ik hiervan heb geleerd is flexibel zijn en je openstellen voor de ideeën van een ander en de kansen die het leven je geeft. Ik kan een mooie documentaire bedenken en vasthouden aan het idee, maar samen wordt het product beter!
Dank Sila, Tarila, Michelle, Nathalie, Dean, Dion en Dhiraj voor jullie mooie ideeën, input en samenwerking.
Benieuwd naar de verborgen parels in de documentaire? De achtergronden en contextverhalen van de kinderen? Details over het maakproces met de leerlingen? Discussie over kansengelijkheid? Ik ga er graag over in gesprek of ben aanwezig voor een vertoning voor scholen, kunstenaars, politici, geïnteresseerde en iedereen die nog een beetje overtuigd moet worden van het belang van kunst voor kinderen.
Groeten Sandy Pieterse