Primair onderwijs
Kwalitatief Cultuuronderwijs
In co-creatie met onderwijs- en culturele instellingen bestaat sinds 2013 het multidisciplinaire programma ‘Kunst is Dichterbij dan je Denkt’ (KIDD), waarin kunst en cultuur in de omgeving centraal staan. Van groep 1 t/m 8 krijgen leerlingen elk jaar drie masterclasses op school en één excursie buiten de school waarbij de leerkracht de voorbereidende en afsluitende les geeft. Op deze wijze heeft elke leerling 12 cultuureducatiemomenten in het jaar, waarvan de leerkracht er zelf acht geeft. Volgens de eerste onderzoeken werden de kinderen én leerkrachten door het KIDD-programma wijzer over hun eigen omgeving.
De masterclasses en excursies bevatten taalontwikkeling, reflectie, creativiteitsontwikkeling, zijn multidisciplinair en hebben altijd kunst in Almere als uitgangspunt. Deze noemen wij ook wel de vijf pijlers van KIDD.
Leerlingen die in groep 8 de school verlaten hebben zich ontplooid tot creatief vaardige en cultuurbewuste Almeerders die zichzelf autonoom kunnen verhouden tot de wereld om hen heen.
KIDD-programma in een notendop
- Een doorlopende leerlijn van groep 1 t/m 8 voor maar €15,- per leerling;
- Aansluiting op alle SLO kerndoelen Kunstzinnige Oriëntatie;
- Een leerlijn met meer dan 40 lesblokken;
- De omgeving van de Almeerse leerling als uitgangspunt;
- De leerling ontvangt 4 lesblokken per leerjaar;
- De leerling maakt met maar liefst 11 culturele instellingen uit Almere kennis gedurende 8 jaar cultuureducatie;
- Een lesblok bestaat uit:
- Een voorbereidende les
- Masterclass/excursie door een kunstenaar in de klas, het speellokaal of buiten de school
- Een reflectererende les
- Een (gratis) lesomgeving met voorbereidende lessen zodat elke leerkracht cultuuronderwijs in de klas kan geven ongeacht affiniteit of wisselingen van leerkracht;
- Gratis aanbod speciaal voor de leerlingen of leerkrachten zoals theatertraining voor groep 8, teamtraining met een vakoverstijgend element, jaarlijkse KIDD kick-off met een groot feest;
- Logistieke en productionele ondersteuning aan de ICC-er bij de uitvoer van het KIDD-programma;
- Een groot netwerk aan culturele instellingen en kunstenaars in Almere;
- Gemakkelijk en snel te implementeren op school.
wat brengt cultuureducatie onze leerlingen?
KIDD draagt bij aan het ontwikkelen van sleutelvaardigheden als hoopvol zijn, in jezelf geloven, creatief zelfvertrouwen en het reguleren van emoties.
Deze effecten werken nog tientallen jaren door in de ontwikkeling van het kind. Het bezit ook de bijzondere eigenschap om het verschil tussen kansrijke en kansarme jeugd te verkleinen.
Daarnaast heeft duurzame investering in cultuureducatie een positief effect op zelfcontrole en werkgeheugen. Dit heeft weer positief effect op gezondheid en welzijn en vermindert crimineel gedrag.
Lees hier meer over het effect van cultuureducatie. Een onderzoek door Mark Mieras in opdracht van Méér Muziek in de Klas.
De 5 pijlers van KiDD
Kunst en cultuur uit Almere
Kunst en cultuur uit de eigen omgeving vormt de inspiratiebron voor ieder lesblok. Het omgevingsgerichte onderwijs begint in de onderbouw in de klas, breidt zich in de middenbouw uit naar hun eigen wijk en in de bovenbouw uit naar de stad en de provincie Flevoland.
Multidisciplinair
Er worden diverse cross-overs gemaakt tussen verschillende disciplines, waarbij nieuwe disciplines in het culturele veld regelmatig worden toegevoegd.
Disciplines in KIDD zijn: theater, dans, muziek, beeldende kunst, architectuur, film en erfgoed.
Creativiteit
Leerlingen worden uitgedaagd om de fases van het creatieve proces te doorlopen en met een open, nieuwsgierige blik naar de wereld om hen heen te kijken.
Reflectie
Wij dagen leerlingen uit om vragen te stellen en te reflecteren op zichzelf en de wereld om zich heen. Door de verschillende lessen heen leren leerlingen om te reflecteren en ontdekken ze wat kunst voor henzelf betekent.
Aansluiting taalonderwijs en leerplankader SLO
Met het KIDD-programma wordt de woordenschat van de leerlingen vergroot. Bij ieder lesblok is een woordenlijst ontwikkeld die in de klas opgehangen kan worden. Leerlingen leren nieuwe woorden en gebruiken ze direct wanneer ze vertellen en schrijven over kunst en cultuur.
Het KIDD-programma sluit aan op de volgende kerndoelen:
- Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren.
- Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
- Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Missie
Ieder kind heeft recht op goede cultuureducatie. Daarin is de visie waarbij we alle Almeerse kinderen en jongeren kunst en cultuur in de eigen stad laten ontdekken, ontmoeten én ervaren, leidend. Dit stimuleert de creatieve en culturele ontwikkeling, draagt bij aan kansengelijkheid en vergroot het wereldbeeld van het kind wat zij wellicht van huis uit niet meekrijgen.
Kinderen oefenen creatieve vaardigheden door zichzelf te verhouden tot de wereld om hen heen: ze onderzoeken hun eigen omgeving en zichzelf. Want als je de wereld creatief tegemoet kunt treden, en bewust bent van jezelf en je omgeving, sta je als opgroeiend kind sterker in de steeds sneller veranderende samenleving.
Wij zijn ervan overtuigd dat een intensieve samenwerking van kunst en onderwijs meer oplevert dan alleen leuke lessen. Kwalitatief cultuuronderwijs ontstaat door het te ontwikkelen samen met culturele partners in de stad, waarbij leerkrachten en kunstenaars elkaar versterken en inspireren.
BonteHond & Collage
Het KIDD-programma bestaat sinds 2013 en is opgericht door Theatergezelschap BonteHond. Sinds 2021 hebben BonteHond en Collage, Centrum voor cultuuronderwijs Almere, de handen ineen geslagen.
Veelgestelde vragen
Op welke momenten kan mijn school starten met KIDD?
Het is op elk moment in het jaar mogelijk om te starten met KIDD. Om het volledige schooljaar mee te doen meldt de school zich aan vóór juni van het voorafgaande schooljaar. Indien de school later in het jaar wilt instappen, neem dan contact met ons op over wanneer het beste instapmoment is.
KIDD & Thematisch werken
Helaas is het niet mogelijk om het KIDD-programma aan te passen naar thematisch werken. De lesblokken binnen KIDD raken heel veel thema's aan die op school worden gegeven. De leerkracht kan hier, eventueel met ondersteuning door het KIDD-team, vakoverstijgende koppelingen maken naar andere thematieken op school.
KIDD & Speciaal Onderwijs
Het KIDD-programma is uitermate geschikt voor het Speciaal Onderwijs. Samen met de ICC-er van de school wordt gekeken naar een passende wijze om de kinderen cultuureducatie te laten ervaren. Het KIDD-programma is reeds succesvol geïmplementeerd op scholen met TOS en kinderen met extra onderwijsondersteuning zoals autisme of gedrag.
Kosten
Voor het schooljaar 2024-2025 zijn de kosten per leerling €15,-. Hiervoor ontvangt elk leerjaar 3 masterclasses en 1 excursie.
De betaling wordt in twee delen voldaan via het Collagebudget van de school. Dit bedraagt €6,- voor het eerste half jaar en €9,- voor het tweede halfjaar van KIDD.
Samen met de Collage adviseur kan worden gekeken of het budget van de school toereikend is om het KIDD-programma af te nemen.
Tijdsinvestering leerkracht
De gemiddeld tijdinvestering van een leerkracht ligt op 4 uur per lesblok. Per jaar zijn er vier lesblokken. Dit komt neer op 16 uur op jaarbasis.
Dit is als volgt opgebouwd:
- 45-60 minuten voor de voorbereidende les, gegeven door de leerkracht in de klas
- 60-90 minuten masterclass/excursie
- 30-45 minuten voor de reflectieles na afloop
- Mogelijke organisatie van vervoer naar excursie
Verwachte aanwezigheid bij de KIDD kick-off 1x per jaar in oktober
Tijdsinvestering ICC-er(s)
De ICC-er(s) worden door het KIDD-team productioneel en logistiek ondersteund. De inhoudelijk doorontwikkeling en het opzetten van het volledige programma wordt uit handen genomen van de ICC-er. Dit betekent echter niet dat er geen taak ligt voor de ICC-er.
De tijdinvestering van een ICC-er is 80 uur op jaarbasis / 9 uur per maand / 1,5 uur per week afhankelijk van de activiteiten die georganiseerd worden en grootte van de school.
Dit bestaat onder anderen uit:
- Communicatie tussen school en KIDD over praktische zaken zoals beschikbaarheid en planning;
- Communicatie naar leerkrachten over planning en verwachtingen voor het KIDD-programma;
- Ontvangst KIDD-kunstenaars op school;
- Ondersteuning leerkrachten bij organisatie bezoek excursies;
- Feedback gespreken en mogelijke deelname aan moneva onderzoeken
- Verwachte aanwezigheid bij de KIDD kick-off 1x per jaar in oktober
Extra's
- KIDD organiseert één keer per jaar een KIDD kick-off die gratis beschikbaar is voor alle leerkrachten en ICC-ers.
- KIDD wordt regelmatig benaderd voor samenwerkingen of gratis aanbod. Hiervoor wordt de school benaderd, maar is niet verplicht om mee te doen.
- Eens in de zoveel tijd wordt er gratis extra aanbod voor de kinderen gecreëerd zoals een (pilot)voorstelling of een masterclass.
Wat zijn de boekings- en annuleringsvoorwaarden van KIDD?
De boekings- en annuleringsvoorwaarden van KIDD vind je hier.
IK HEB MEER EEN DRUKKE KANT, ALS IK IETS LEUK VIND DAN HEB IK ER VEEL AANDACHT VOOR, ALS IK IETS NIET LEUK VIND, DAN BEN IK PRECIES DE IJZEREN MAN, DAN DENK IK, HET BOEIT ME NIET.
KIDD Na school
Met KIDD Na School zoekt KIDD de verbinding op tussen binnen- en buitenschool. Kinderen en ouders woren gestimuleerd om ook in de vrije tijd bezig te zijn met kunst en cultuur. Hierbij willen wij bijdragen aan het verlagen van de drempel naar het buitenschoolse cultuuronderwijs.
KIDD x Zomerschool
Sinds 2021 heeft KIDD een samenwerking met Zomerschool Almere. Ieder jaar heeft het onderwijs van de Zomerschool een ander thema. Zo zijn de thema's Groen, Communicatie, Architectuur en Samenwerken verwerkt in kunst- en cultuuraanbod.
Met de uitgangspunten kunst uit Almere, er op uit gaan, samenwerken, rekenen en taal creëert het KIDD-team samen met culturele partners (BonteHond en Kunstlinie) speciaal aanbod voor de leerlingen van de Zomerschool.
Een greep uit de activiteiten:
-
Een gedeeld kunstwerk samen met alle leerlingen van de school onder leiding van Chantal de Wolde met een eindpresentatie voor de ouders;
-
Archeologisch onderzoek in de grond rondom de eigen school onder leiding van archeoloog Femke Vermue van het Erfgoedhuis Almere;
-
Voorstellingsbezoek SingCity het Amsterdams Bostheater met aanvullend onderwijs in het bos door de eigen docenten;
-
Een speciaal ontwikkelde audiotour genaamd 'ArchitecTour' met filosofische opdrachten rondom architectuur en beeldenden kunst in Almere-Stad. Ingesproken door Tristan 'Mystic' Esajas en Hein van der Loo, burgemeester van Almere.
Home KIDD op school Primair