Monitoren en evalueren zijn belangrijk om te checken of je nog de juiste dingen doet. Meestal stuur je na afloop van een activiteit daarom een link naar evaluatieformulier, of vraag je de activiteit te waarderen op een schaal van 1 tot 5. Bij KIDD gebeurt monitoren en evalueren onder anderen door een evaluatieformulier na de activiteit, regelmatig bezoek van de activiteiten en onafhankelijk onderzoek naar het gehele KIDD-programma. Dit jaar brengen we de effecten ook op een andere manier in kaart. Brecht Louwerens, die als danseres zelf veel masterclasses verzorgt in het KIDD-programma, komt persoonlijk naar de scholen en de leerkrachten toe om hun ervaringen te verzamelen. Voor KIDD zijn die van grote waarde.
Brecht doet het nu voor het tweede jaar, en ze merkt al een enorm verschil. "In het eerste jaar kwamen we erachter dat lang niet alle leerkrachten de voorbereidingsles doen met de klas, en ook niet altijd de verwerkingsles. We zijn de leerkrachten daarom actiever en directer gaan benaderen met een herinneringsmail en dat had meteen effect. De betrokkenheid van de leerkrachten bij de kunstlessen is enorm toegenomen. Ze bereiden zich beter voor en doen zelf ook actief mee. Dit stimuleert ook de betrokkenheid van de leerlingen bij de lessen."
Een hele andere kant van de groep
Brecht is erg gespitst op de reacties van kinderen op haar lessen. Wat ze hoort, schrijft ze na afloop meteen op. Ze ziet het zelfvertrouwen van kinderen stijgen als ze ineens een talent van zichzelf kunnen laten zien dat tot dan toe onzichtbaar was gebleven. "Ik zal nooit die ene jongen vergeten, heel verlegen, die een prachtige breakdance stond te doen, en aangemoedigd werd door de hele klas. Hij straalde daarna van zelfvertrouwen. Ook leerkrachten zien in de kunstlessen vaak een heel andere kant van hun groep. Een groep die door de juf meestal heel strak moet worden gehouden, komt bijvoorbeeld tot een prachtige samenwerking in de kunstles. Dat komt bij de persoonlijke evaluaties allemaal naar boven."
Evalueren mét de kinderen
Een volgende fase is om de impact te gaan evalueren die de lessen hebben op de kinderen zelf. Hoe hebben zij de lessen ervaren? Vonden ze het leuk of moeilijk? Of juist saai? En wat hebben ze er een paar weken later nog van onthouden? Ook deze monitoring en evaluatie pakt KIDD de komende jaren grondig aan, met een gedegen onderzoeksplan zodat het ook echt iets op gaat leveren.
Wat Brecht zelf van de evaluaties geleerd heeft, is de grote invloed die leerkrachten en KIDD-docenten hebben op hoe kinderen naar de kunstlessen kijken. "Enthousiasmeren helpt echt. De meeste kinderen krijgen van huis uit weinig mee over kunst, en zullen waarschijnlijk nooit een museum bezoeken als ze daarvoor niet een zetje krijgen. Daarom was de coronatijd ook zo moeilijk: we konden de kinderen toen niet meer goed 'bereiken'. Het effect zag je nog lang: kinderen waren meer naar binnen gericht, waren passiever, lustelozer. De laatste tijd zie ik ze gelukkig weer meer kind worden: het plezier is terug. Ik ben bij verschillende klassen wezen kijken en heb onwijs leuke KIDD-blokken gezien. De kinderen zijn steeds ontzettend betrokken en enthousiast. Ze zijn fantasierijk, durven te associëren en laten zichzelf ook voor de leerkracht ineens van een verassende kant zien. De kinderen geven zelf ook aan hoe fijn ze dit vinden."