Nieuws

De Droomspiegel in Almere-Poort sinds 5 jaar KIDD-school - Nieuws

De Droomspiegel in Almere-Poort sinds 5 jaar KIDD-school

'Je krijgt met KIDD één volledige lijn voor je kunst- & cultuureducatie'

"Op mijn vorige school, IKC de Delta in Stedenwijk, raakte ik besmet met KIDD", vertelt icc'er en leerkracht van groep 3 Katinka Nansink van De Droomspiegel, een katholieke basisschool voor Daltononderwijs in de Columbuswijk in Almere Poort. "Toen ik vijf jaar geleden hier kwam werken, heb ik meteen voorgesteld om KIDD-school te worden. "Je haalt er expertise mee de school in waarover de meeste leerkrachten niet zelf beschikken. Vaak staan kunst en cultuur onderaan het prioriteitenlijstje, maar door gebruik te maken van KIDD heb je dat in één keer opgelost."

KIDD zorgt ervoor dat iedere groep vier maal per jaar een kunstactiviteit krijgt aangeboden, waarvan één excursie buiten de school. Wie op een KIDD-school zit, krijgt van groep 1 t/m 8 dus 32 keer een verantwoorde kunstles, gegeven door een kunstenaar. Van de leerkrachten wordt verwacht dat zij een voorbereidende les doen, die kant-en-klaar door KIDD wordt aangeleverd. en een reflectieles. 

"Daar leren wij zelf ook veel van", zegt Katinka. "Net als van de kunstles zelf, waar we altijd bij blijven. Niet alle kunstenaars zijn didactisch onderlegt - de meesten hebben tenslotte geen lesbevoegdheid - en dan is het goed dat de leerkracht erbij is, om te helpen bij te sturen als dat nodig is."

Stimuleren van creativiteit

Het prettige voor de leerkrachten is wel dat ze even niet in the lead zijn. Een KIDD-les geeft ze de gelegenheid hun klas eens op een heel andere manier te observeren. Er gebeurt namelijk van alles tijdens een kunstles. Een van de mooiste lessen die Katinka is bijgebleven is de les Afvaldieren. Van allerlei afvalmateriaal maakten de kinderen hun eigen fantasiedieren én ze leerden iets over dierenkunstwerken die overal in de stad verspreid staan - bijvoorbeeld de olifanten op de kruising tussen de A6 en A27, of de dolfijn die is aangespoeld op de Markt in Almere Haven. "Wat vooral zo prachtig was, waren de verhalen die loskwamen bij de kinderen. Je ziet het voor hun ogen verschijnen."

Haar collega Sjoukje Drecht, leerkracht in groep 1/2, bevestigt de waarde van de kunstlessen van KIDD. "Kinderen worden gestimuleerd op een andere manier naar dingen te kijken, op een andere manier te denken. Op school hebben we veel aandacht voor de basisvaardigheden in taal en rekenen. Stimuleren van creativiteit staat vaak onder druk. Sociale media hebben daar ook invloed op: alles is voor kinderen ingevuld. De KIDD-lessen helpen om de creativiteit bij kinderen aan te wakkeren."

School wordt ontzorgd

Katinka Nansink komt uit een muzikale familie en zong zelf ook in verschillende bandjes. Al tijdens haar opleiding behaalde ze het certificaat voor Interne Cultuurcoördinator. Wat houdt de taak van een icc'er precies in? "Het is voor iedere school verplicht om een ICC'er te hebben, en een cultuurbeleidsplan. Daar staat in wat je als school aan kunst en cultuur doet. Als je gebruik maakt van KIDD, heb je het grootste deel al ingevuld. Mijn taak is het vooral om het KIDD-aanbod in te plannen in het jaarrooster van de school. Dat is vaak nog een hele puzzel, maar KIDD denkt altijd goed mee."

Voor de school is het fijn dat KIDD een groot onderdeel van het jaaraanbod verzorgt, waarvoor je als leerkracht niet veel zelf hoeft te organiseren, vertelt Katinka. "Als school word je echt ontzorgd. Je krijgt met KIDD één volledige lijn voor je kunst- & cultuureducatie, met expertise die je zelf niet hebt, en hele leuke lessen die gegeven worden door enthousiaste kunstenaars. Ik kan het iedereen aanraden."

En wat vinden de leerlingen er zelf van? ...

Groep 3: "Het leukste vond ik het toen we poppetjes gingen maken bij gedichten die in een boekje stonden. Ik heb toen een koningin gemaakt." (Sophia, 7 jaar)

"Ik weet nog dat we van afval, van wc-rolletjes en stukjes plastic, dieren gingen maken. Mijn dier was een kwal." (Jairon, 6 jaar)

"En ik heb een vlieg gemaakt in groep 2, en een octopus van afval." (Dean, 7 jaar) Dean wil trouwens later dolgraag filmacteur worden, en zingen in musicals.

En Jairon is trots op het graffiti-kunstwerk dat hij in de vakantie heeft gemaakt, met alle kleuren die ze hadden!

Groep 5:

"Wij vonden de excursie heel leuk toen we milieuposters gingen maken, over hoe je je milieuvriendelijk kunt gedragen. Vooral de filmpjes over panda's en zebra's waren heel grappig", zeggen Lesédi en Amy, beiden 9 jaar. "Wat ze leuk vinden aan de kunstlessen, is dat ze echt een uitdaging zijn, en dat ze heel anders zijn dan lessen rekenen en taal."  "Taal, daar heb ik gewoon niet altijd zin in. Maar in kunst altijd. Het is ook gaaf om dingen te kunnen laten zien aan de klas, bijvoorbeeld een dansje dat we hebben gemaakt. Thuis zijn we ook de hele tijd aan het zingen en dansen!"

Als ik iets nieuws zie, dan kan ik er weer over leren

Leerling groep 5
 - Droomspiegel

Kunst is je fantasie tot leven wekken!

Leerling groep 8
 - Droomspiegel

Bij KIDD leer je doorzetten, als het fout ging werden we altijd geholpen en deden we het nog een keer, dan lukte het wel. KIDD leert je jezelf te zijn, om over angsten heen te stappen.

Leerling groep 8
 - Droomspiegel
Fotograaf: Wardie Hellendoorn

Home Nieuws De Droomspiegel in Almere-Poort sinds 5 jaar KIDD-school