leerlijn

Groep 1 en 2

Eigenwijs kijken

In het lesblok ‘Eigenwijs kijken’ maken de leerlingen kennis met kunst die geïnspireerd is op de natuur. Samen met de leerkracht gaan ze naar buiten en ontdekken ze de natuur op het schoolplein. Hoe ziet de wereld er uit als je zou kijken zoals een klein vliegje? Kinderen maken zelf kunstwerken van dieren en planten door materialen uit de natuur te verbinden met nieuwe materialen. Deze voegen ze in de masterclass aan de beeldende installatie van de kunstenaar toe die is opgebouwd in het speellokaal. Tijdens de verwerkingsles wordt ingegaan op verschillende manieren van kijken en hoe je daar ideeën van kunt krijgen. 

Pop en spel

In het lesblok 'Pop en spel' spelen de leerlingen met elkaar en alles uit hun directe omgeving. Ze gebruiken hun fantasie om voorwerpen tot leven te laten komen. Ook komt er een Almeerse poppenspeelster op bezoek. Samen met de leerlingen denkt ze na over het thema spelen

 

Mijn verhaal

Op basis van een serie tekeningen van een kunstenaar met kleine dramatische momenten, maken kinderen samen een boekje. Ieder verhaal wordt opgenomen met een iPad, waarbij de oudste kinderen vertellen en de jongste het publiek zijn. Op die manier worden de zelfgemaakte verhalen digitaal vastgelegd. Waarbij al doende duidelijk wordt: echte creativiteit komt uit jezelf, want een computer kan veel, maar het kan niet iets nieuws bedenken.

 

BonteHond op school: voorstelling AaiPet

De kleuters gaan naar een theatervoorstelling van BonteHond op school. Voor het schooljaar 2016/2017 is dat de voorstelling AaiPet. 

 

 

Rennen in Rondjes

Rennen in rondjes! Wie rent er achter wie aan en waarom? In dit lesblok gaan de leerlingen elkaar achtervolgen. Ze bewegen op muziek en rennen met behulp van verschillende personages, in rondjes. 

BonteHond en Maas op school: DRIE
Tijdmachine
BonteHond presenteert: Eendje

BonteHond presenteert: Eendje, een voorstelling voor de kleuters van Kim van Zeben (die eerder bij BonteHond in KLUCHT speelde). 

Blote Schoenen

In dit lesblok ontdekken de leerlingen de natuur dichtbij op het schoolplein. Natuur is ook kunst. Met hun ogen dicht onderzoeken en voelen de leerlingen sporen en structuren en verzamelen wat ze mooi vinden. In de masterclass maken ze samen met de kunstenaar een voelpad waar ze aan het einde met blote schoenen overheen mogen lopen. 

BonteHond op school: voorstelling Pak 'M

In schooljaar 2018-2019 gaat groep 1&2 naar de voorstelling Pak 'M van Theatergezelschap BonteHond. 

Groep 3

Afvaldieren

Samen met de leerkracht en een beeldend kunstenaar kijken en praten de leerlingen in dit lesblok over dieren, materialen en afval. Ze verwonderen zich over wat je allemaal met afval kunt doen en filosoferen over hoe het zou zijn om zelf een kunstenaar te zijn. Tijdens de masterclass maken de leerlingen onder leiding van een beeldend kunstenaar een kunstwerk van afval dat ze zelf verzameld hebben. De afvaldieren worden tentoongesteld in de school.

De A van Almere

In groep 3 kun je al lezen. In dit lesblok maken de leerlingen kennis met een aantal kunstwerken uit Almere. Kinderen bekijken het kunstwerk De A van Almere en zien een letter in dit kunstwerk. Ze bekijken ook andere kunstwerken uit Almere en associeren letters met hun hoofd en lichaam. Tijdens de masterclass komt er een mimespeler in de klas die met de leerlingen theater maakt met het hele lichaam.

Museum over jezelf

In groep 3 ben je geen kleuter meer, je hebt al een heel leven achter de rug. De baby-, dreumes-, peuter- en kleuterfase liggen achter je, dus het wordt tijd dat we dat gaan vieren en vastleggen. In dit lesblok gaan de leerlingen terug in de tijd. Aan de hand van persoonlijke voorwerpen van vroeger maken ze een museum over zichzelf. Hierbij krijgen ze in de masterclass hulp van een theatervormgever.

Excursie: Museumbos

 

Wat is tijd en hoe kun je er doorheen reizen? De leerlingen van groep 3 bezoeken het Museumbos en gaan op zoek naar antwoorden op deze vragen. Samen met een beeldend kunstenares maken ze op locatie een tijdscapsule. Hoe die er uit komt te zien, is aan de leerlingen. Ze timmeren en bouwen samen een kunstwerk. Daarnaast bezoeken ze In Tempo: een kunstwerk waarbij ieder jaar een nieuwe boom wordt geplant. 

Mijn Straat

Wie woont er bij jou in de straat? Leerlingen ontdekken verschillende manieren van wonen en de mensen die achter al die verschillende deuren en ramen verstopt zitten. Ze denken na over hun eigen huis en straat. Met behulp van StoryStater van LEGO en de nieuwe bibliotheek bouwen en vertellen leerlingen over hun eigen straat en de mensen die daar wonen. 

 

Klanken klinken in de klas

Je hartslag bonkt binnenin je lichaam. Je handen klappen tegen elkaar. Met je lichaam kun je een heleboel geluiden maken. Hoe klinkt dat? Samen met een theaterdocent maken leerlingen met een geluidenketting een soundscape. Ze ontdekken verschillende klanken en laten verhalen spannender klinken. 

Groep 4

Bruggenbouwers

Alles om je heen is ontworpen door een architect. Zelfs de brug bij jou in de buurt. In dit lesblok bekijken leerlingen verschillende bruggen uit de buurt. Hoe komt het dat een brug zo sterk is dat je eroverheen kunt lopen? een brug zo sterk? En waarom zijn de meeste bruggen volgens de driehoekconstructie gemaakt? In de masterclass gaan de leerlingen als bruggebouwers aan de slag en maken met hun lijf één grote brug die zo sterk is dat je er overheen kunt lopen. 

Hier ben ik!

In het lesblok gaat groep 4 met de basiselementen van het theater aan de slag. De leerlingen maken kennis met theater van BonteHond en nemen een kijkje in Schouwburg Almere. In de masterclass leren de kinderen aan de hand van verschillende speloefeningen een rol spelen voor publiek. Aan het eind komt alles samen. De leerlingen maken in de klas een miniatuurtheater, waarbij ze met hun gekozen rol een mini-voorstelling improviseren.

Bewegend stilstaan

In dit lesblok staan leerlingen stil bij het onderwerp beweging en maken met alledaagse dingen kunst. Tijdens de masterclass maken de leerlingen o.l.v. een beeldend kunstenaar een stopmotion filmpje waarbij voorwerpen bewegen die normaal altijd stilstaan. Een rolletje plakband en een pen doen samen een dansje of zakdoekjes worden vanzelf opgevouwen. In de verwerkingsles schrijven de leerlingen een dialoog bij de hoofdpersonen uit hun filmpje.

8-bit Orkest

Dit lesblok wordt momenteel ontwikkeld. 

BonteHond in het theater: Vadertje & Moedertje

In schooljaar 2018/2019 gaat groep 4 op excursie naar de voorstelling Vadertje & Moedertje. 

Groep 5

Portretten

In dit lesblok maken de leerlingen kennis met portretten en met fotografie. Er worden verschillende portretten van de leerlingen gemaakt, door een fotograaf, door een klasgenoot en door de leerling zelf. Vertellen de foto's wie je bent? Leerlingen ontdekken dat foto's verhalen vertellen en gaan aan de slag met basisbegrippen uit de fotografie zoals houding, belichting en selfie.

Stadsgeluiden

In een stad is er altijd geluid om je heen. Kan het ook helemaal stil zijn? Of hoor je altijd geluid om je heen als je heel goed luistert? Leerlingen leren in het lesblok Stadsgeluiden om te luisteren naar geluid en stilte. In de masterclass componeren ze samen met een muzikant een eigen muziekstuk dat gesinspireerd is op hun eigen omgeving Almere. 

Onder de grond

Welke geschiedenis ligt er onder je voeten als je door Almere loopt? Wat is daar te vinden en wat zullen we in de toekomst terugvinden van nu? Hoe kun jij zelf geschiedenis maken?  In dit lesblok maken leerlingen kennis met archeologie. Er komt een archeoloog in de klas vertellen over voorwerpen die gevonden zijn in Almere. Naar aanleiding hiervan gaan de leerlingen een eigen museum van de toekomst maken. Ze verzamelen en oefenen de verhalen aan de hand van onbekende voorwerpen van nu. 

Excursie (Ge)bouwen

Een theatraal programma over bouwen en meten in Kunstlinie Almere Flevoland (KAF).

Excursie: Team Franc

Tijdens de KIDD excursie Team Franc in Corrosia maken de leerlingen kennis met de beste net afgestudeerde beeldend kunstenaars. Een expositie samengesteld door Almeerders onder aanvoering van teamcaptain burgemeester Franc Weerwind. De ontdekkingstocht in de wereld van hedendaagse kunst begint pas echt aan de hand van praktische opdrachten en het stellen van de juiste vragen die leerlingen uitdagen tot een andere manier van kijken naar kunst.

Studio BonteHond
Verhalen in de Kunst

Groep 6

Almeerse beelden

In het lesblok Almeerse beelden, onderzoeken de leerlingen door middel van kunstbeschouwing verschillende beelden uit Almere. In de masterclass werken ze met een danser aan een choreografie waardoor de Almeerse kunstwerken letterlijk tot leven komen. In de verwerkingsles filosoferen kinderen over kunst aan de hand van beelden van de kunstenaars en de beelden die ze zelf hebben vormgeven. Kijk je nu anders naar een kunstwerk? Is kunst dichterbij dan je denkt?

Patronen in de kunst

Je kunt je laten inspireren door kunstenaars door goed te kijken naar de patronen in de kunst.  Letterlijk door je door hen te laten inspireren en een eigen symbool te maken dat bij je past. In dit lesblok ontwerpen de leerlingen een tas met hun persoonlijke dessin en laten zich door elkaar inspireren. Ook filosoferen ze over patronen in de kunst.  Mag je een idee van een andere kunstenaar zomaar gebruiken voor jouw werk?

In de wolken

Wist je dat in Almere de hoogste wolkenkrabbers van heel Nederland staan? Waarom wordt er steeds hoger gebouwd? In het lesblok In de wolken onderzoeken leerlingen de omgeving rondom het WTC in Almere-Stad en maken onder leiding van een ruimtelijk ontwerper een nieuwe omgeving. 

BonteHond in het theater: Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt

Groep 6 gaat op excursie naar Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt, een voorstelling van Theater Artemis en BonteHond. 

Theatermuziek

Muziek is overal. Als je door de stad loopt, een film kijkt of als je naar het theater gaat. Muziek vertelt een verhaal. Het draagt eraan bij dat je iets spannend, grappig of juist verdrietig vindt. In dit lesblok worden leerlingen zich bewust van muziek in hun eigen omgeving, films en het theater, en componeren ze hun eigen muziekstuk. 

Excursie muziek: AJSO
Verhalen in de Kunst

Dit lesblok wordt momenteel ontwikkeld in samenwerking met Corrosia. 

Excursie muziek: Later als je groot band

Groep 6 gaat op excursie naar een muziekvoorstelling i.s.m Collage. 

Groep 7

Straatkunst

Kunst op en in een straat kun je straatkunst noemen. In dit lesblok maken de leerlingen kennis met verschillende soorten straatkunst. Dit loopt uiteen van permanente, illegale of levende performance kunst. Als het maar kunst in de openbare ruimte is, want dat levert de meest interessante discussies en dilemma's op. Niet iedereen vindt namelijk hetzelfde mooi. Wat is kunst eigenlijk? En waarom verdienen sommige mensen veel geld met de activiteiten waar een ander voor wordt opgepakt? 

Markante bewoners

In dit lesblok maken de leerlingen kennis met Almeerse interieurs én hun markante bewones. Ze bekijken de woonkamers uit de foto-expositie Thuis in Almere van Bert Teunissen en vergelijken dit met hun eigen woonkamers. In de masterclass transformeren ze zelf tot een markante bewoner. In een gecreërde Almeerse huiskamer (d.m.v. een klein decor) krijgen de Markante Bewoners elk een eigen verhaal met attributen die tot leven komen. 

Flevolandschap

In dit lesblok maken leerlingen kennis met de geschiedenis van de provincie Flevoland. Leerlingen kijken als kunstenaars naar het landschap en zien hoe de typisch Flevolandse kenmerken ook andere kunstenaars geïnspireerd hebben om kunstwerken te maken. Tijdens de masterclass kruipen de ze in de huid van de Hurkende man (Land Art kunstwerk Exposure van Antony Gormley in Lelystad) en schrijven ze een monoloog die ze aan elkaar presenteren.

Hoe schrijf ik een hit?

Hoe schrijf je een hit? Kunst en muziek komt altijd uit jezelf. Waar ben je trots op, waar ligt jouw passie? Met die ingrediënten schrijven leerlingen in de masterclass een eigen couplet voor een nieuwe hit, geïnspireerd op de Almeerse hit ‘Zomerhitte’. Onder muzikale begeleiding van Valentina Eleni, singer-songwriter van Flevolandse bodem, laten leerlingen hun eigen versie van de hit horen.  

Excursie: Licht op Oplossing

Groep 7 gaat op excursie naar een tentoonstelling in KAF en volgen een actief programma op locatie dat is geinspireerd op het project Space Waste Lab van Studio Roosegaarde. 

Groep 8

KIDD Afsluiting

In groep 8 komt alles samen. Leerlingen maken creatieve opdrachten uit het KIDD doe en denk-boek en reflecteren op de leerlijn. Daarna komen ze naar de stad voor de projectdag 'Jouw stad als decor'. Overdag gaan ze als echte kunstenaars aan de slag. Ze volgen een workshop en werken samen met educatief medewerkers en kunstenaars aan een tentoonstelling in Kunstlinie Almere Flevoland. 's Avonds wordt deze expositie feestelijk geopend waarvoor ook de ouders, broertjes en zusjes worden uitgenodigd. 

BonteHond in het theater: LEGENDS

Groep 8 gaat op excursie naar de voorstelling LEGENDS van Theatergezelschap BonteHond. 

BonteHond op school: Onder Water

Groep 8 gaat op excursie naar de voorstelling Onder Water van BonteHond.